20 DICEMBRE 2017

MEDITAZIONE PER IL NATALE

Dear brothers and sisters!

«In the fullness of time God sent forth his son, born of a woman, born under the law» (Gal. 4:4). With this short but substantial phrase St. Paul sums up the mystery of the incarnation.

Let us first notice the past tense. St. Paul sees the birth of Christ in the light God’s promise to Israel six centuries before when Isaias prophesied: «The Lord himself shall give you a sign; behold, a virgin shall conceive, and bear a son, and shall call his name Immanuel» (Is. 7:14). Thus, the virgin Mary by giving birth to Jesus in Bethlehem, makes manifest that God, when the time had come centuries later, acted to fulfill his divine plan.

This is in itself an amazing claim. At first sight the events that make up human history may seem to us like a senseless flow of time but now we are told that there is an inherent meaning to it all. For mysteriously twinned into what happens, then and now and in the future, is also hidden the history of our salvation. In the end God has the destiny of the whole world in his hands.

But the second insight to be drawn is even more astonishing. Despite being born of a humble woman in a stable, the child Jesus is God’s Son. In him the divine Logos has become man. Sharing the human condition, our Saviour is our brother: «The grace of God», explains St. Paul, is «the free gift in the grace of the one man, Jesus Christ, abounded for the many» (Rom. 5:15).

Who is then Mary? Willingly serving God’s purpose, she calls herself a «lowly maidservant» but by others she is hailed as “the Mother of the Lord”. She is «blessed among women, and blessed is the fruit of your womb» (Luke 1:38,42f). All that the Lord had said through the prophet comes true in her. Her son Jesus is the Immanuel sign – «God with us» (Matt. 1:22f).

Therefore, when the wise men from the East came to Bethlehem and saw the child Jesus in the manger, «they fell down and worshipped him. And when they had opened their treasures, they presented gifts to him; gold, frankincense and myrrh» (Matt. 2:11). Similarly the message to us on Christmas day is that we are to open our hearts to Jesus and worship him by giving to him ourselves as gifts. In this way, despite all the strange and troublesome things happening around us, we can with confidence enter our own place in the history of salvation.

Blessed Christmas!

Most Rev. Roald Nikolai Flemestad
Bishop of The Nordic Catholic Church
Honorary Academician of the Teutonic Academy Henry VI of Hohenstaufen

Adorazione dei Magi – Altare Maggiore della Chiesa dell’Ordine Teutonico di Friesach – 1500

Cari fratelli e sorelle!

«Nella pienezza dei tempi, Dio mandò suo figlio, nato da una donna, nata sotto la legge» (Galati 4: 4). Con questa frase, breve ma sostanziale, san Paolo riassume il mistero dell'incarnazione.

Vediamo prima il tempo passato. San Paolo vede la nascita di Cristo alla luce della promessa di Dio a Israele sei secoli prima, quando Isaia profetizzò: «Il Signore stesso ti darà un segno; ecco, una vergine concepirà e partorirà un figlio e chiamerà il suo nome Emmanuele »(Is 7,14). Così, la vergine Maria, dando alla luce Gesù a Betlemme, rende manifesto che Dio, quando il tempo era venuto secoli dopo, agì per realizzare il suo piano divino.

Questo è di per sé un'affermazione incredibile. A prima vista, gli eventi che compongono la storia umana possono sembrare per noi un flusso di tempo insensato, ma ora ci viene detto che esiste un significato intrinseco a tutto questo. Per una misteriosa combinazione in ciò che accadde allora ed accade ora e nel futuro, è anche nascosta la storia della nostra salvezza. Alla fine Dio ha il destino del mondo intero nelle sue mani.

Ma la seconda intuizione da trarre è ancora più sorprendente. Nonostante sia nato da una donna umile in una stalla, il bambino Gesù è il Figlio di Dio. In lui il divino Logos è diventato uomo. Condividendo la condizione umana, il nostro Salvatore è nostro fratello: «La grazia di Dio», spiega San Paolo, è «il dono gratuito nella grazia dell'unico uomo, Gesù Cristo, abbondato per i molti» (Rm 5,15 ).

Chi è allora Maria? Servendo volutamente lo scopo di Dio, si definisce una "umile serva", ma da altri viene acclamata come "la Madre del Signore". Ella è «benedetta tra le donne e benedetta è il frutto del tuo grembo» (Luca 1: 38,42 s). Tutto ciò che il Signore aveva detto attraverso il profeta si avverò in lei. Suo figlio Gesù è il segno dell'Immanuel - «Dio con noi» (Matteo 1: 22f).

Pertanto, quando i saggi dell'Est vennero a Betlemme e videro il bambino Gesù nella mangiatoia, «caddero e lo adorarono. E quando ebbero aperto i loro tesori, gli presentarono dei doni; oro, incenso e mirra »(Matteo 2:11). Allo stesso modo il messaggio per noi il giorno di Natale è che dobbiamo aprire i nostri cuori a Gesù e adorarlo dandogli noi stessi come doni. In questo modo, nonostante tutte le cose strane e fastidiose che accadono intorno a noi, possiamo con fiducia entrare nel nostro posto nella storia della salvezza.

Buon Natale!

Molto Rev.do Roald Nikolai Flemestad